Laskutus ja maksuneuvonta
Haluamme tehdä verkkopalvelu- ja kaukolämpölaskun maksamisen sinulle mahdollisimman helpoksi ja joustavaksi. Olemme koonneet tämän tietopaketin sinulle avuksi, jotta laskun maksaminen sujuisi vaivattomasti.
Laskun maksaminen
Saat laskusi oman valintasi mukaan ympäristöystävällisesti e-laskuna verkkopankkiisi tai sähköisenä Kivra-postilaatikkoon, yrityksen verkkolaskuna, paperisena postitse tai suoramaksuna. Verkkopalvelu- ja kaukolämpölaskusi löytyvät myös OE Digipalvelusta, jossa pääset selailemaan sekä avoimia että maksettuja laskuja.
E-laskulla hoidat laskusi helposti ja ympäristöystävällisesti
E-lasku on parempi vaihtoehto paperilaskulle, sillä saat e-laskun suoraan verkkopankkiisi. E-lasku on pankkien yhdessä kehittämä, joten se on turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Kaikki laskun maksamiseen tarvittavat tiedot ovat jo valmiina e-laskulla, joten sinun tarvitsee vain tarkistaa ja hyväksyä se. Laskun voi laittaa maksuun myös automaattisesti, jolloin sinun ei tarvitse huolehtia eräpäivästä.
Tilatessasi laskun verkkopankkiisi saat sen nopeasti ja varmasti. Sähköinen lasku on ekologisempi, eikä se eksy matkalla. Saat laskun suoraan omaan verkkopankkiisi hyvissä ajoin ennen eräpäivää.
Näin otat e-laskun käyttöösi
1. Tee e-laskutusopimus omassa verkkopankissasi.
Sopimuksen tekoa varten tarvitset laskuttajan nimen, asiakasnumeron ja laskutussopimusnumerosi. Tiedot löydät laskultasi.
2. Valitse e-laskun lähettäjä ja haluamasi laskut:
Laskuttaja | Laskutusaihe |
Oomi Oy |
Sähkölasku |
Oulun Energia Oy |
Kaukolämpölasku |
Oulun Energia Sähköverkko Oy |
Verkkopalvelulasku |
3. Ilmoita laskutussopimusnumerosi ja asiakasnumerosi.
Löydät nämä tiedot viimeisimmältä verkkopalvelulaskultasi tai kaukolämpölaskultasi. Tiedon löydät myös sopimuksestasi.
4. Nyt sinulla on voimassa oleva e-laskusopimus.
Saat jatkossa laskun suoraan verkkopankkiisi yleensä jo seuraavasta laskusta lähtien.
Vastaanota laskusi paperin sijaan digipostipalvelu Kivraan
Henkilöasiakkaille on tarjolla yhdeksi laskutusvaihtoehdoksi sähköinen postilaatikko Kivra. Kun rekisteröidyt palveluun, lähetämme Kivraan ne kaukolämpö- ja verkkopalvelulaskut, jotka olet aiemmin saanut postitse.
Voit vastaanottaa laskumme helposti sähköisesti rekisteröitymällä ilmaiseen digipostipalveluun, Kivraan. Kivran käyttöönotto ja käyttäminen on maksutonta. Lisäksi voit maksaa laskut suoraan pankkitililtäsi verkkopankkitunnuksilla Kivrassa. Kivra-palvelu lähettää sinulle viestin uuden laskun saapuessa ja muistuttaa eräpäivän lähestyessä.
Kivrassa voit hoitaa laskujen maksua yhdessä läheisesi kanssa, tai vaikka kokonaan hänen puolestaan.
Näin otat Kivran käyttöösi
- Lataa Kivra -sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta tai mene osoitteeseen kivra.fi
- Rekisteröidy palveluun pankkitunnuksilla ja sähköpostiosoitteella
- Vahvista sähköpostisoitteesi rekisteröitymisen yhteydessä
- Valmista! Saat jatkossa automaattisesti laskut digipostina.
Palvelun käyttöönotossa sinua auttaa Kivran asiakastuki.
Yhteystiedot:
- tuki@kivra.fi
- +358 753 258335, arkisin klo 9-16 (mpm/pvm)
Vinkki Kivralla maksamiseen: Näin helposti maksat laskusi Kivralla.
Jäikö vielä jotain mietityttämään Kivrasta? Tutustu Kivran usein kysyttyihin kysymyksiin.
Muita laskutusvaihtoehtoja
Paperinen lasku lähetetään postitse asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen.
Suoramaksu sopii maksajalle, jolla ei ole käytössään verkkopankkia. Voit sopia suoramaksun käyttöönotosta omassa pankissasi.
Yritysasiakkaan verkkolaskun saat käyttöösi ilmoittamalla asiakaspalveluumme yrityksesi verkkolaskutiedot.
Laskusi eräpäivä on 14 päivää laskun päiväyksestä. Voit maksaa laskusi neljällä, kuudella tai kahdellatoista laskulla vuodessa. Laskutusvälin valinta hoituu sopimusta tehdessäsi.
Maksuaikaa laskulle
Jos tarvitset lyhyen maksuajan laskulle, sinulla on eräpäivän jälkeen 10 päivää aikaa maksaa lasku ilman maksumuistutusmaksua ja siitä aiheutuvia kuluja. Jos tarvitset tätä pidemmän maksuajan kaukolämpölaskun tai verkkopalvelumaksun osalta, ota yhteyttä yhteistyökumppanimme Ropo Oy:n asiakaspalveluun maksusuunnitelman tekemiseksi. Sähkölaskun osalta on otettava yhteyttä suoraan omaan sähkönmyyjään. Lähetämme maksumuistutuksen 14 päivää alkuperäisen eräpäivän jälkeen ja siihen lisätään maksumuistutuksesta ja viivästyksestä aiheutuneet kulut.
Sähkölaskun maksujärjestely
Poikkeuksellinen tilanne sähkömarkkinoilla ja sen myötä nopeasti kohonneet sähkön hinnat vetävät kotitalouksia tiukille. Huoli omasta maksukyvystä on lisännyt asiakaspalvelun otettujen yhteydenottojen määrää elokuusta lähtien. Osa neuvottelee maksujoustosta nyt ensimmäistä kertaa elämässään.
Lue lisää maksujärjestelystäKysyttävää laskusta?
Jos tarvitset neuvoja laskun maksamiseen tai pidemmän maksuajan, sinua auttaa yhteistyökumppanimme Ropo Oy.
Oulun Energia Sähköverkko Oy call09 4246 1342(pvm/mpm)
Oulun Energia Oy, kaukolämpö call09 4246 1341 (pvm/mpm)
Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 8–20. Voit myös asioida Ropo Oy:n onlinepalvelussa osoitteessa myropo.fi.
Laskun sisältöön liittyvissä kysymyksissä, kuten sopimus- tai kulutustiedoissa, voit kääntyä asiakaspalvelumme puoleen.
Puhelinpalvelumme on avoinna ma–to klo 8–16 ja pe klo 9–16.
Oulun Energia Sähköverkko Oy call08 477 000 (mpm/pvm) sahkoverkkopalvelut@aspa.oulunenergia.fi
Oulun Energia Oy, kaukolämpö call08 5775 110 (mpm/pvm) lampopalvelut@aspa.oulunenergia.fi
Poikkeukselliset aukioloajat
Asiakaspalvelu:
- Ti 24.12.2024 (jouluaatto): suljettu
- Ke 25.12.2024 (joulupäivä): suljettu
- To 26.12.2024 (Tapaninpäivä): suljettu
- Ke 1.1.2025 (uudenvuodenpäivä): suljettu
- Ma 6.1.2025 (loppiainen): suljettu
Maksuneuvonta ja laskut:
- Ma 23.12.2024 (jouluaaton aatto): suljemme klo 14.00
- Ti 24.12.2024 (jouluaatto): suljettu
- Ke 25.12.2024 (joulupäivä): suljettu
- To 26.12.2024 (Tapaninpäivä): suljettu
- Ti 31.12.2024 (uudenvuodenaatto): suljemme klo 17.00
- Ke 1.1.2025 (uudenvuodenpäivä): suljettu
- Ma 6.1.2025 (loppiainen): suljettu
OE Digipalvelu
Tiesithän, että voit tarkastella verkkopalvelun ja kaukolämmön lasku- ja sopimustietojasi myös OE Digipalvelussa? OE Digipalvelu on Oulun Energian sähköinen asiakaskanava, joka korvaa Energiatilin. Palvelussamme voit helposti katsoa liittymä- ja käyttöpaikkatietoja, tarkastella laskuja ja seurata sähkönkulutusta ja -tuotantoa sekä kaukolämmön kulutusta. Voit myös hallinnoida häiriö- ja keskeytystiedottamisen asetuksia. Uusi palvelumme tekee asioinnista Oulun Energian kanssa sujuvaa ja vaivatonta.